ثامن کنترل شرق

Business Department

تاچ پنل زیمنس | اچ ام ای زیمنس

SIEMENS HMI

HMI زیمنس

تصویرسازی امکان افزایش قابل توجه کیفیت فرآیند با دستگاه‌ها یا اپلیکیشن‌های کوچک را ممکن می‌سازد. با در نظر گرفتن کلیه عملکردهای مهم HMI زیمنس ، نسل دوم پنل های سیماتیک  HMI Basic Panels امکانات کاملاً جدیدی را از نظر عملکرد و نظارت نیز در زمینه مهندسی مکانیک با قیمتی ویژه و جذاب در اختیار ما قرار می‌دهند. مانند سایر دستگاه‌های موجود در دامنه محصولات ما،‌ نسل دوم Basic Panels با کیفیتی تایید شده و صرف نظر از اندازه صفحه نمایش، عملکردهای نرم افزاری متعددی را به عنوان استاندارد ارائه می دهد.(به عنوان مثال ، ورود به سیستم هشدار ، مدیریت دستور العمل ، عملکردهای روند و تغییر زبان)

simatic-hmi
hmi زیمنس

hmi زیمنس چیست ؟

تاچ پنل‌ زیمنس ، از جمله تجهیزات الکترونیکی هستند که برای کنترل و مانیتورینگ سیستم‌های صنعتی، ساختمانی و تجهیزات دیگر استفاده می‌شوند. این تاچ پنل‌ها دارای صفحه نمایش لمسی هستند که با استفاده از آن‌ها، کاربران می‌توانند با سیستم‌های مختلف ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را کنترل کنند. تاچ پنل‌های زیمنس، به دلیل کیفیت بالا و قابلیت اطمینان، در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی و دارویی و … استفاده می‌شوند. 

اچ ام ای زیمنس
برای همه محیط ها

از پنل اپراتور مستقیماً در دستگاه گرفته تا راه حل های پیچیده مبتنی بر رایانه شخصی، پانل های مقاوم اچ ام ای زیمنس و رایانه های شخصی صنعتی همه الزامات را برای استفاده در محیط های سخت در صنایع مختلف برآورده می کنند و با صفحه نمایش 4 تا 24 اینچی بسیار مقیاس پذیر هستند. 

اچ ام ای زیمنس
برای همه برنامه ها

از راه حل های کوچک و در سطح ماشین با عملکردهای اساسی گرفته تا راه حل های SCADA در سطح کارخانه، سیستم های نرم افزاری SIMATIC WinCC به لطف مهندسی در TIA Portal بسیار کارآمد هستند، با طیف عملکردهای مقیاس پذیر و قابل انعطاف برای همه برنامه ها.

اچ ام ای زیمنس
مجهز شده برای آینده

با سیستم‌های نوآورانه HMI زیمنس در سخت‌افزار و نرم‌افزار، شما آماده پاسخگویی به خواسته‌های تحول دیجیتال هستید! ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته و سیستم‌های قدرتمند به شما امکان می‌دهد فرآیندهای پیچیده‌تری را پیاده‌سازی کنید و به‌طور قابل اعتمادی نیازهای بیشتری را برآورده کنید، که به نوبه خود از سرمایه‌گذاری شما محافظت می‌کند.

سوالات متداول

استعلام خود را از طریق سایت ثامن کنترل شرق  یا ☎️ تلفن ، ✔️ واتساپ ، 📠 فکس یا 📧 ایمیل برای ما ارسال کنید. جواب استعلام پس از بررسی کارشناس فنی و بازرگانی بسته به نوع استعلام در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد. در صورت تایید پیشنهاد از نظر فنی و مالی تاییدیه به صورت کتبی برای فروشنده ارسال می شود. 🛒 بعد از تایید کتبی از خریدار و واریز پیش پرداخت , سفارش گذاری انجام می شود.

برند اشنایدر نرم افزار مخصوصی برای طراحی پنل HMI خود دارد که این نرم افزار در نسخه های مختلفی ارائه می شود. در حال حاضر نرم افزار طراحی گرافیکی نمایشگرهای اشنایدر به نام Vijeo Designer نسخه V6.2 فقط یک مدل از پی ال سی های !LOGO زیمنس به نام OBA7 را پشتیبانی می کنند. به پی ال سی لوگو 7 زیمنس پورت ارتباطی اترنت برای اتصال به پنل ها و نمایشگرهای صنعتی اضافه شده است.

پنل HMI مدل Magelis XBTGT اشنایدر قابلیت های خاصی نسبت به سایر نمایشگرها دارد از جمله: نمایش تصاویر متحرک و انیمیشن، کنترل و اصلاح متغیرهای عددی و حروفی، نمایش تاریخ و زمان کنونی، گزارش نگار، نمایش آلارم ها و گزارش آلارم های اتفاق افتاده و مدیریت تمامی آلارم ها، مدیریت همزمان چندین صفحه، مدیریت برنامه های چند زبانه (10 زبان به طور همزمان)، مدیریت فرمول نویسی، پردازش داده ها با Java script، ذخیره سازی برنامه ها و گزارش ها روی کارت حافظه خارجی یا USB، مدیریت پیام های صوتی و مدیریت سیگنال های ویدیویی دوربین. طراحی گرافیکی صفحات HMI اشنایدر با توجه به کاربردهای موردنظر کارفرما توسط نرم افزار Vijeo Designer انجام می شود. قیمت HMI اشنایدر به مواردی مانند ابعاد صفحه نمایش و کیفیت تصویر در آن، امکانات ارتباطی (پورت های ارتباطی) آن، امکانات نرم افزاری و … وابسته است.

برای ارتباط با دستگاه یا به عبارتی ماشین ها نیاز به واسطه ای داریم. واسطه ای نرم افزاری یا سخت افزاری یا ترکیبی از هر دو. چنین واسطه ای را در فضای صنعت با اچ ام آی یا نمایشگرهای صنعتی HMI (Human Machine Interface) توصیف می شود. با این تعریف ساده ترین چراغ سیگنال که وضعیت روشن یا خاموش بودن یک موتور را نشان می دهد یک نوع اچ ام آی یا نمایشگرهای صنعتی HMI است. هم چنین یک شاسی یا کلید ساده که برای استارت دستگاه استفاده می شود هم اچ ام آی یا نمایشگرهای صنعتی HMI است. پیچیده ترین پنل های لمسی یا نرم افرار های مانیتورینگ در سایت های بزرگ صنایع  هم اچ ام آی یا نمایشگرهای صنعتی HMI است. گرچه این اصطلاح به صورت معمول به صفحات لمسی که در صنایع استفاده می شود گفته می شود.

یکی از انواع متداول اچ ام آی یا نمایشگرهای صنعتی HMI که در صنعت به صورت گسترده استفاده می شود. این نوع نمایشگر علاوه بر نمایش گرافیکی فرآیند یا وضعیت دستگاه، فرامین را با لمس اپراتور دریافت می کند. انواع مختلف این نوع نمایشگر از جهت سایز و رزولوشن (تفکیک پذیری رنگها؛ Resolution) و پورتهای ارتباطی و خازنی یا مقاومتی بودن صفحه لمسی و یک سری مشخصات فنی دیگر است.

می تواند باشد. اما این عمومیت ندارد. برخی از صفحه نمایشهای صنعتی سیستم عامل ساده و به اصطلاح مختصر شده (Embedded) دارند و کارکردهای یک کامپیوتر را به صورت کامل ندارد. ولی برخی دیگر از آنها عملا کامپیوتری هستند که کارکرد ویژه اش همان نمایش وضعیت پروسه صنعتی است.

همیشه نه. البته با استفاده از قابلیت برنامه نویسی که صفحه نمایش های صنعتی دارد بعضا می توان یک سری وظایف کنترلی را که با PLC انجام می‌شود با کدنویسی برای نرم افزاری که بر روی HMI ریخته می شود پیاده سازی کرد.

برخی از انواع اچ ام آی یا نمایشگرهای صنعتی HMI که به صورت صفحه نمایش هستند می تواند برای انجام وظایف مانیتورینگ خود برنامه نویسی شوند. اگر امکان برنامه نویسی به این شکل باشد، می تواند بعضا برخی از وظایف کنترلی را هم با استفاده از همین نرم افزار برنامه نویسی کرد و بر روی اچ ام آی یا نمایشگرهای صنعتی HMI اجرا کرد.

سایزهای اچ ام آی یا نمایشگرهای صنعتی بر اساس اینچ است که این اندازه قطری نمایشگر است. این مقدار از برای نمایشگر های صنعتی 3.5 اینچ شروع می شود و تا 21 اینچ هم وجود دارد. البته همان طوریکه گفتیم اینها مدلهای صنعتی است. اگر بخواهیم از تلویزیون های معمولی به عنوان نمایشگر استفاده کنیم می توان به اندازه ای که نمایشگرهای معمولی برزگ است این مقدار را توسعه داد. حتی پرده سینما می تواند نمایشگر غیر صنعتی دستگاه پرکن شما باشد!!!

نمایشگر ها به عنوان واسطه مانیتورینگ پروسه و هم چنین دریافت دستورات کاربر روش های مختلفی برای ارتباط با سیستم های کنترل دارد. البته وجود هر روشی در یک نمایشگر باعث افزایش هزینه و پیچیده های عملکردی آن می شود . در نتیجه معمولا هر نمایشگر یک یا دو پورت ارتباطی دارد. اما برخی از نمایشگر ها اصطلاحا فول پورت  (Full Port) هستند و شاید تا 4 پورت مختلف دارند. مثلا پنل های Comfort زیمنس با دارا بودن پورت های متعدد یک پنل فول پورت است.

چه زمانی استفاده از نمایشگر اچ ام آی الزامی است؟

موارد مصرف HMI چیست؟

اگر پروژه ما نیاز به نمایش مقادیر و وضعیت متغیرها به صورت نمایشی و یا وارد کردن مقادیر در طی فرآیند باشد باید از نمایشگری که چنین کارایی داشته باشد استفاده کنیم. در این صورت با طراحی چگونگی نمایش این مقادیر و وضعیت ها و هم چنین نحوه ورود داده ها در نرم افزار مربوط به نمایشگر، آن را برای قرار گیری در ساختار پروژه آماده می کنیم. مرحله قبل تر این است که بدانیم چه مقداری می خواهد بین سیستم کنترل و نمایشگر رد و بدل شود. بر این اساس لیست تگ ها (Tag List) تهیه می شود. مرحله بعد که همان طراحی های شکلی و گرافیکی سیستم مانیتورینگ است انجام می شود. و سپس باید نحوه ارتباط و اتصال سخت افزارها تعیین و بر اساس آن تنظیمات نرم افزاری و پیکربندی‌ها انجام شود.

زیمنس (SIEMENS) ، اشنایدر الکتریک (Schneider Electric) ، دلتا (DELTA) ، امرن (Omron) ، فاتک (FATEK)

یکی از مشکلات متداولی که نمایشگرهای صنعتی به آن برمی خورند خراب شدن صفحه نمایش آنهاست. صفحه لمسی آنها ممکن است به دلایل مختلف آسیب ببیند . اکثر آنها که سایز استاندارد و روتینی دارند توسط کارشناس تعمیرات تخصصی تعویض می‌شود.

PLC HMI چیست؟

نمایشگر صنعتی به خودی خود صرفا وظیفه اش نمایش پارامترها برای اپراتور و دریافت مقادیر برای اوست. و معمولا به واسطه ارتباط با کنترلر صنعتی (مثل PLC) این کار را انجام می دهد. ورودی و خروجی ها بر روی کنترلر است و این کنترلر با اتصال از طریق شبکه با HMI ارتباط برقرار می‎‌کند. پس خود نمایشگر های صنعتی ورودی و خروجی ندارد. اما اگر دیدید که در جایی یک HMI تعدادی ورودی و خروجی دارد بدانید که این یک HMI تنها نیست. بلکه مجموعه ای از PLC و HMI است. همان طوری که زیمنس قبلا محصولاتی با عنوان C7 عرضه کرده بود که همینگونه بود. البته منسوخ شد.

0